whoopy whoopy whoopy whoopy whoopy whoopy whoopy whoopy whoopy

Pagina's: Eerste Vorige Pagina 1 van 2 Volgende Laatste

Vaarverslag 2013

Voor het vaarveslag van 2012 druk op volgende.

Vakantie 2013

Het was bijna zover, de boot werd klaargemaakt voor de vakantie. Het laatste proviand erin en nog even alles op de boot controleren, oliepijl, brandstof. Nog even een laatste nachtje voor de vakantie naar huis, maar daar ging het mis. ik verstapte me op de kade en viel recht het water in, was dat alles dan was er niks aan de hand geweest maar helaas schaafde ik mijn arm open aan de stalen rekken van de stijger. Na uit het water te zijn geklauterd zag ik al snel dat een pleister niet voldoende zou zijn dus toen snel maar even naar het ziekenhuis gegaan. Het resultaat was zeven hechtingen, maar dit mocht de pret niet drukken want buiten het feit van de wond en de blauwe plekken was de vakantie begonnen.

We zetten nooit echt een vaste route uit want we houden van avontuur, we kijken globaal wat we gaan doen. Vanuit de haven hadden we toen besloten naar de kagerplassen te gaan, vanuit onze thuishaven in Schiedam zijn we richting Delft gevaren en zo via den haag, voorburg, leidschendam en leiden uiteindelijk uitgekomen op de kagerplas. Daar aangekomen in het gebied de joppe kwamen wij erachter dat je overal moet betalen om aan te leggen, ook aan gewoon graslandjes koste het een euro per meter. Hier hadden we duidelijk geen zin in want voor een euro per meter wilden we ook wel de luxe hebben van stroom en douches. We besloten een stukje verder te varen de kaag op en kwamen op een stukje land waar we niet hoefden te betalen, dit was te vinden tegenover de unie van water toeristen. In deze inham lag het dus ook stampvol en het leek wel een camping, maar goed we pasten er nog bij en hebben de avond en nacht hier doorgebracht.

De volgende dag hadden we besloten dat we hier geen dagen wilden blijven want het uitzicht was voornamelijk weilanden, we besloten dat we naar een voor ons bekend prachtig gebied wilden gaan namelijk de Biesbosch. We hebben dit in een paar dagen gedaan omdat het redelijk zwaar weer was (windkracht 6). Eerst zijn we naar leiden gegaan, daar hebben we lekker in de haven van leiden gelegen en we zijn het stadje in geweest het was inmiddels prachtig weer. Als je van winkelen houd is Leiden een aanrader. 's avonds lekker een pizza gegeten dus een hele geslaagde dag.

Leiden

We zijn tot de volgende middag nog in Leiden gebleven omdat er op de oude rijn een stremming was die pas na 6 uur werd vrijgegeven. Dit was het moment dat we weer zijn gaan varen richting Alphen a/d rijn wat overigens een prachtige vaar route is, zeker met het mooie weer wat wij gelukkig hadden. Een stukje voorbij Alphen zijn we afgemeerd aan het Aarkanaal ten hoogte van de Zegerplas en hebben daar de nacht doorgebracht.

De volgende ochtend miezerde het een beetje en gingen we verder via Boskoop, toen begon het echt hard te gieten en aangezien ik buiten stuur toch de boot maar even een uurtje aan de kant gelegd bij Boakoop. Toen zijn we richting krimpen aan de lek over de Gauwe gevaren en hebben daar bij de wsv krimpen de nacht doorgebracht. Ik moet zeggen een uiterst vriendelijke en zeker ook voordelige haven, er stonden direct mensen klaar om te helpen met afmeren en er werd gelijk verteld waar de douches en toiletten waren. Stroom werd geregeld etc. terwijl de haven meester er niet eens was. Mijn complimenten voor deze gastvrije haven.

De volgende dag het laatste stuk gevaren naar Dordrecht waar we via de Merwede de Biesbosch zijn ingevaren, het was leuk om dit voor mij zeer bekend gebied weer eens in te varen want ik ben een geboren Dordtenaar dus ken de Biesbosch op mijn duimpje. We zijn afgemeerd bij het bezoekers centrum en hebben daar de nacht doorgebracht. In dit gebied zijn we een paar dagen gebleven waarna we naar de Brabantse Biesbosch zijn afgezakt.

Bij de Brabantse Biesbosch zijn we naar de Aakvlaai gevaren, dit stukje Biesbosch is in 1999 geopend om de rest van de Biesbosch een beetje te ontlasten van de plezier vaart. Nou ik moet zeggen, de Aakvlaai is een zeer geslaagd project. De vele eilandjes met zeer goede afmeermogelijkheden, aanlegsteigers en strandjes maken dit een heel leuk gebied om een vakantie door te brengen. In dit mooie gebied zijn we dan ook de rest van de vakantie lekker gebleven, dit ook om reden dat we geen tijd hadden een lange tocht te maken. Boodschappen konden we makkelijk doen in Raamsdonksveer, daar zit de jumbo en de ah. Door aan te leggen in de passanten haven van Geertruidenberg was het nog geen vijf minuten fietsen.

Wat ook handig is op de aakvlaai is een steiger met een stroompaal, we konden dus af en toe een nachtje aan de stroom liggen. Hier is wel een speciale kaart voor nodig die verkrijgbaar is in het Biesbosch centrum, een zogeheten sep kaart.

Ook kun je er bij jachthaven Hank heerlijk eten in het restaurant wat wij natuurlijk ook een keer hebben gedaan.

Verder kwamen kennissen van ons met zijn boot nog een dagje langs en mijn zwager een dagje.

We hebben heerlijk en toch ook met mooi weer gebarbecued. De tijd is omgevlogen, de vakantie liep ten einde en we moesten helaas weer op huis aan. We zijn terug gevaren naar de Sliedrechtse Biesbosch en hebben daar nog een nachtje vertoefd, ook hier is heel fijn een stroompaal geplaatst. De volgende dag inmiddels flink gebruind naar onze thuishaven in Schiedam gevaren wat nog net geen 4 uur varen was, nu maar hopen op nog een paar lekkere nazomer weekenden en dan op naar vaar seisoen 2014 met een boot die dan weer wat verder af zal zijn.

Voor alle foto's van deze vakantie kijk onder de tab foto's en kijk bij Vakantie 2013

Vaartocht Rotte meren

Weer een leuke vaart gemaakt ditmaal van de haven (in schiedam) naar de Rotte meren smorgens rond half twaalf zijn we vertrokken waarna we over de schie en de rotte door het ons bekende rotterdam zijn gevaren de totale vaartijd was ongeveer 2.5 uur wat goed te doen is voor een dagje of een weekend

Door de vele woonbootjes en de leuke kanaaltjes was er ook genoeg om onderweg te zien en hebben wij ons dus ook geen moment verveeld

Vaartocht Loosdrecht naar Schiedam

Het was zover we hebben de boot verhuisd van Loosdrecht naar Rotterdam op donderdag avond zijn we naar de boot gegaan en hebben alles klaar gemaakt om op vrijdag uit te varen

De start van onze trip was vanaf de haven via de raadsluis en over het hilversums kanaal  naar de vecht deze uitgevaren naar Maarssen aldaar een stuk amsterdam rijn kanaal gepakt en bij Nieuwegein weer naar binnen. het amsterdams rijnkanaal was behoorlijk woelig maar we zijn in iedergeval zonder problemen overgestoken. we zijn toen doorgevaren via de koninginnesluis naar de lek het was daar behoorlijk hoog water en hadden een stevige stroom mee waardoor we een stuk sneller voeren

we zijn toen de lek uitgevaren tot Schoonhoven en hebben daar overnacht

we dachten dat er een welkoms comitee voor ons was maar het bleek achteraf het einde van de avond vierdaagse te zijn wink

het was leuk te zien dat de volgende ochtend de boot een meter lager aan de wal lag want het was inmiddels laag water geworden

de trossen weer los gegooid en toen verder gevaren richting Rotterdam de lek was gelukkig nog steeds rustig alleen als de huftertjes met de jetski's en de dikke jongen met de grote snelle jachten voorbij kwamen werd de whoopy nog al eens van links naar rechts geslingerd

eindelijk kwam de sky line van rotterdam in zicht en dat was wel een gaaf gezicht vanaf het water was er in het verleden veel geweest op het water maar blijft toch wel een ervaring om onder die inmense bruggen te varen (de van brienenoord brug)

dit stukje maas was behoorlijk wild er was veel beroeps verkeer en dan nog de vele taxibootjes en de snelle catamaran verbinding van dordrecht gaven veel golfslag niks om bang voor te worden maar het was wel even goed opletten  na een uurtje varen kwamen we aan bij de parksluis

Eenmaal door de sluis kwamen we weer op heerlijk rustig water  en voeren we langs veel bekende rotterdamse punten zoals de van nelle fabriek de schie gevangenis etc.

na nog een uurtje gevaren te hebben kwamen we aan in onze nieuwe thuis haven waar de whoopy de komende tijd zal liggen

was er nog wel achter gekomen dat we een emmertje met schoonmaak spullen wat op het zwem platau stond zijn verloren maar goed dat mag de pret niet drukken. de hele tocht hebben we in 12 vaar uren gedaan dit had sneller gekund als we in loosdrecht niet de omweg hadden genomen over het hilversums kanaal